• ENG
  • facebook
  • instagram
  • mail
  • 051-2977149
  • אזור אישי

מרכז לטיפול באוטיזם | מכון סימני קשר בהנהלת ד"ר עליזה ויג

  • דף הבית
  • אודותינו
    • בנימה אישית
    • ייחודיות
    • הצוות
    • תהליך טיפולי במכון
    • הורים מספרים
    • דרושים בסימני קשר !!
  • טיפולים
    • קבוצת DIR מקוונת להורים
    • טיפול מקוון באוטיזם
    • ניהול מקרה וליווי פסיכולוגי
    • ריפוי בעיסוק לילדים על הרצף האוטיסטי
    • קלינאות תקשורת עם התמחות באוטיזם
    • טיפול רגשי
    • הדרכות הורים
    • מיומנויות חברתיות
    • תוכניות שילוב
    • טיפול במבוגרים
  • DIR/FT
    • FLOORTIME
    • שלבים התפתחותיים ראשונים (1-6)
    • שלבים התפתחותיים מתקדמים (7-9)
    • פעילות חצי מובנית
    • תאור מקרה
  • הגישה הנוירו גיאומטרית
    • הגישה הנוירו-גיאומטרית וכלים טיפוליים יחודיים (הורים)
    • מיכל אפקטיבי
    • מוקד אפקטיבי
    • מנח כוח
    • ציור דינאמי
    • משחק דמיוני – מרחבי
  • ASD
  • מידע שימושי
    • CORONA TIME
    • טיפול מרחוק
    • DIR
      • DIR מתאוריה למעשה
      • להשתלב בשלבים
      • הגישה הנוירו-גיאומטרית
    • אוטיזם
    • תהליך טיפולי במכון
  • צור קשר
  • דרושים בסימני קשר

תוכניות שילוב

רקע

מכון סימני קשר מספק תוכניות שילוב אינדווידואליות ואקולוגיות לילדים בעלי צרכים מיוחדים מגוונים כולל לקויות למידה, בעיות תקשורת ותסמונות שונות, המשתלבים במסגרות חינוך מגוונות. התוכניות מבוססות על מפת דרכים לשילוב ילדים במסגרות חינוך רגילות ואסטרטגיות שונות כפי שמפורטות בפרק שנכתב על ידי ד"ר עליזה ויג. תוכניות השילוב נבנות ומתגבשות על סמך הכרות מעמיקה של צוות המכון עם הילד, המשפחה ובהמשך הכרות עם המסגרת החינוכית, וכתוכניות נלווית לתוכנית הטיפולית הבסיסית של הילד.
השילוב ניתן עפ"י גישת ה-DIR אשר מאמינה כי התייחסות לפרופיל הסנסומוטורי של הילד, אינטראקציות אפקטיביות ומשמעותיות, והנאה עם מבוגרים וילדים בסביבה הביתית והחינוכית מביאים לצמיחה והתפתחות של הילד המשולב. התוכניות נבנות תוך התייחסות למסגרת החינוכית בה הילד נמצא, התאמה של התוכנית היומית, ושיתוף פעולה מירבי עם הצוות החינוכי וההורים. כל אלו מאפשרים לילד לקבל את המיטב ולממש את הפוטנציאל הגלום בו במסגרת החינוכית.

מה כוללת תוכנית הליווי?

עזרה בבחירת משלבות ומסגרת חינוכית – הצוות הטיפולי יכול לעזור למשפחה בבחירת המשלבות עפ"י הצורך.

הבניית תוכנית השילוב – התוכנית כוללת ליווי והתייחסות למרכיבים תקשורתיים, תפקודים, סנסומוטורים, חברתיים, רגשיים-אפקטיבים, קוגניטיבים ואקדמים. אלו ניתנים במהלך היום בגן וכוללים פעילות משחק עם הילד באופן פרטני ((FLOORTIME, משחק עם ילד או ילדים נוספים, זמן מובנה חלקית (למשל ציור), תמיכה בפעילויות מובנות, תוכנית התערבות סנסומוטורית.

דוגמא לתוכנית:

      • 2-3 פעמים ביום FT פרטני.
      • 20-30 דקות תוכנית סנסומוטורית (למשל בנית מסלול).
      • 20-40 דקות פעילות חברתית.
      • שגרת היום: התייחסות מיוחדת לזמן מפגש, חצר ואוכל.

ניהול השילוב – השילוב מתואם ע"י מהמטפל העיקרי במכון אשר נותן מענה בתחומים שונים, ומנחה את המשלבת בהתנהלות מול הילד בשיגרת היום ובפעילויות המיוחדות. ליווי זה נעשה תוך שיתוף פעולה וחשיבה משותפת עם הצוות של המסגרת החינוכית למשל מחנכת, יועצת מתיא או מתאמת שילוב במידת האפשר. ההנחיה היא רב תחומית עם דגש על הדיסיפלינה ממנה מגיע המטפל (ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי).

ליווי רגשי לתוכנית – תוכנית השילוב מהווה חלק אינטגרלי מתוכנית הטיפול במכון ולכן גם לה ניתן ליווי רגשי ע"י ד"ר עליזה ויג.

מאפייני התוכנית

יש לקחת בחשבון שהתוכנית גמישה ומשתנה. השינויים באים לידי ביטוי במאפיינים שונים של התוכנית ונבנים תוך שיתוף פעולה בין ההורים, הצוות החינוכי  והטיפולי. אלו כוללים למשל:

מטרות ההתערבות – המטרות נקבעות בשילוב ההורים והצוות המטפל עם מנחת התוכנית וכוללת התייחסות למרכיבים שונים ביום, כמו אורך ואיכות אינטראקציות עם ילדים אחרים (למשל משחק במקביל, פניה, משחק סוציודרמטי, משך הזמן במפגש והשתתפות בו, משחק בחצר).
הגדרת כמות, סוג וזמן הפעילויות השונות כפי שפורטו לעיל כולל למשל משחק חופשי עם עוד ילדים ולבד, זמן חצי מובנה, פעילות סנסומוטורית, מפגש.

חללים בהם נעשות הפעילויות – משמעות רבה ניתנת לחללים בהם נעשית הפעילות. המטרה היא לשלב את הילד כמה שיותר עם שאר ילדי המסגרת ולא ליצור עבורו בועה בתוך מסגרת. מצד שני, אנו רואים חשיבות רבה לשמירה על ויסות רגשי וחושי ולכן ההנחיות משתנות במהלך השנה בהתאם לתפקוד הילד. בתחילה יתכן והמשלבת תונחה לבצע חלק מהפעילויות בחדר אחר, ובהמשך רוב הפעילות או כולה תעשה בסביבת שאר הילדים.

חשיבה על רמת המעורבות של המשלבת והצוות החינוכי – בתחילה המשלבת תומכת בצורה אינטנסיבית יותר בילד (עפ"י הצורך של הילד כמובן). במהלך השנה המטרה שהמשלבת תוכל לתמוך יותר מהפריפריה והילד יתנהל בצורה כמה שיותר עצמאית ובעזרת גננת או המחנכת.

פעילויות חוץ מסגרת – חשיבה על שיתוף הורים וילדים אחרים בפעילויות אשר מחוץ למסגרת החינוכית – למשל מפגשים אחרי הצהרים.

בניית תשתית השילוב

אנו רואים משמעות רבה לשיתוף פעולה ותאום ציפיות עם ההורים והצוות החינוכי, וכן, בנית התשתית לשילוב לפני ובמהלך השבועות הראשונים של השילוב.
לכן מומלץ:

הכרות עם הגננת או מחנכת הכיתה של הילד.
הכרות בין הילד והמשלבות בסביבה הביתית ושיחה עם מלוות התוכנית על עוצמות הילד והאתגרים איתם הוא מתמודד, כולל אסטרטגיות ראשוניות.
התאמת ציפיות ופגישת הכרות של ההורים, צוות מטפל, צוות חינוכי כולל מתאמת השילוב.
הכרות עם סדר היום במסגרת החינוכית.
הכרות עם הסביבה הפיזית בה יערך השילוב.
מיפוי ילדי הגן או הכיתה לתמיכה באינטראקציות חברתיות.

תמיכה בצוות המשלב
תחילת שנה: מומלץ על 3 הדרכות ברצף של המשלבות.
בהמשך השנה:
מפגשים אחת לשבועיים עם המשלבות – מתבצעים במכון.
תצפית/הדרכה/ישיבה בגן או בבית הספר בישיבה אחת לחודש-חודשים.
שיחת טלפון עם הצוות החינוכי אחת לשבועיים על פי הצורך.
תוכנית השילוב היא תוכנית מורכבת אך טומנת בתוכה המון אפשרויות להשתלבות עם ילדים נוספים, למידה והתפתחות.

במכון ניתנות קבוצות של מיומנויות חברתיות כחלק מתוכניות השילוב

סרגל צדדי ראשי

טיפולים

  • קבוצת DIR מקוונת להורים
  • טיפול מקוון באוטיזם
  • ניהול מקרה וליווי פסיכולוגי
  • ריפוי בעיסוק לילדים על הרצף האוטיסטי
  • קלינאות תקשורת עם התמחות באוטיזם
  • טיפול רגשי
  • הדרכות הורים
  • מיומנויות חברתיות
  • תוכניות שילוב
  • טיפול במבוגרים

    בטוחים שיש לכם הרבה שאלות.
    איך אנחנו יכולים לעזור?








    • טיפול באוטיזם בשיטת DIR
    • הספקטרום האוטיסטי (ASD)
    • טיפול באוטיסטים
    • FLOORTIME
    • DIR
    052-8814854 | מוטה גור 7, פתח תקווה | admin@simkesher.co.il | דרושים

    כל הזכויות שמורות © 2025 · ‫סימני קשר‬

    עיצוב ובנייה: JamDesign