מה זה ריפוי בעיסוק?
ריפוי בעיסוק הינו מקצוע טיפולי אשר מאבחן ומטפל בקשיים תפקודיים אשר מקורם בהתפתחות הנוירולוגית של הילד בהקשר הסביבתי. תחומים אלו כוללים את יכולות הילד לויסות ועיבוד חושי, תנועה, לעצמאות (לבוש, אכילה, היגיינה ועוד), קוגניציה, תפישה, משחק, תקשורת, יצירה, קשב ועוד.
ריפוי בעיסוק לטיפול באוטיזם ניתן תוך סיפוק כלים ומיומנויות מקדמות התפתחות לילד והוריו אשר מאפשרים התמודדות טובה עם האתגרים אותם הוא פוגש בבית, במסגרת החינוכית ובקהילה.
למי מיועד הטיפול?
- ילדים עם קשיים נוירו-התפתחותיים – כולל ילדים על הרצף האוטיסטי, קשיי קשב וריכוז, וקשיים בויסות חושי או קואורדינציה מוטורית והיפוטוניה.
- ילדים עם הפרעה התפתחותית סומאטית – שיתוק מוחין, מוגבלות שכלית התפתחותית ותסמונות שונות (תסמונות גנטיות ומחלות ממושכות).
- ילדים עם קשיים בתפקוד היומיומי – כולל למשל אכילה, הרדמה ושינה, גמילה, עצמאות.
מה המטרות בטיפול ריפוי בעיסוק?
- ויסות חושי – שיפור הויסות החושי של הילד נועד לתמוך ביכולות למידה, קשב, קשר ותקשורת איכותיים יותר. אלו כוללים למשל עבודה על קליטה, עיבוד, ואינטגרציה של גירויים תחושתיים כמו עבודה על עיבוד שמיעתי, יכולות חזותיות מרחביות והשילוב בין החושים.
- שיפור התשתית הגופנית ומיפוי גוף – אתגרים בתחומים של מוטוריקה גסה הכוללות קואורדינציה, שיווי משקל, תכנון מוטורי, ויסות כוח וכדומה. אתגרים בתחומים אלו יוצרים תחושת חוסר ביטחון, חרדה ומצוקה לאורך היום. שיפור יכולות אלו התנהלות יעילה יותר, כמו גם חוויה הצלחה ובטחון בעולם.
- תמיכה ופיתוח יכולות של מוטוריקה עדינה – שיפור יכולות גרפו-מוטוריות כולל אחיזה, דומיננטיות ידנית, מניפולציות, תאום שתי ידיים ועין יד על מנת לאפשר יכולות ביטוי בציור כתיבה משוכללות יותר כמו גם תפקוד אקדמי.
- פיתוח וגיוון יכולות המשחק – שיפור יכולות המשחק של הילד לבדו ועם אחרים. פיתוח תחום המשחק מאפשר סוגי הנאה שונים לילד, הרחבת יכולות קוגניטיביות ורגשיות, כמו גם שיפור מיומנויות חברתיות.
מה ייחודי לטיפולי ריפוי בעיסוק במכון סימני קשר? (ראה גם יתרונות המכון)
-
- תפיסה אינגרטיבית ורב תחומית של צוות המכון – המכון עובד על פי מודל ה-DIR. אנו מאמינים שהתפתחות מתרחשת במספר תחומים שונים במקביל. לכן, אתגרים כמו גם עוצמות בתחום מסויים לרוב משפיעים גם על תחומי התפתחות אחרים. לדוגמא, קושי ביכולת הילד להתבונן ולעבד מידע בחלל הבית או הכיתה, ולפעול במרחב זה (יכולות חזותיות מרחביות), משפיעות על מיומנויותיו החברתיות, הרגשיות, השפתיות והתקשורתיות. תפישה טיפולית ייחודית זו של המטפלים מאפשרת להבין ולמפות את גורמי הליבה של הקושי ולהתערב באופן מדויק וממוקד יותר. טיפול ריפוי בעיסוק במכון נותן מענה במקצועות הטיפול האחרים גם אם אינו מחליף אותם. לכן, לדוגמא, במקרה המתואר לעיל יינתן קודם דגש על יכולותיו החזותיות מרחביות של הילד על מנת לבנות בסיס איתן בהמשך להתערבות בנושא המיומנויות החברתיות. התייחסות זו יעילה יותר מבחינת משאבים שהמשפחה מקדישה בטיפולים ללא מיפוי סדרי עדיפויות על ידי המטפל או המשפחה, ולעיתים ניתנים טרם זמנם.
- נתינת כלים פרקטים ורב תחומיים בנוסף לכלים בתחום המקצועי של המטפל – בשל ההכשרה הייחודית והתמיכה של צוות המכון בכללותו וד׳׳ר עליזה ויג בפרט כמו גם התפישה המפורטת לעיל, המרפאה בעיסוק במכון ׳׳סימני קשר׳׳ מוכשרת ומקבלת תמיכה לתת מענה וכלים גם בתחומי התפתחות נוספים. לכן, יתכן לדוגמא, שהמרפאה בעיסוק תשים דגש בטיפולים על יכולות עיבוד תחושתי של הילד, אך גם תתייחס למרכיבים שפתיים ורגשיים שלו. הווה אומר, היא תדע למשל בכמה מסר מילולי היא יכולה להשתמש בדיאלוג עם הילד, תשתמש בתמיכה חזותית על פי הצורך. בנוסף, היא תוכל גם לעזור לו להבין ברמה רגשית את הפרופיל התחושתי שלו ולבטא את צרכיו.
- תמיכה מערכת הביתית, החינוכית והקהילתית – על מנת להטמיע את התוכנית, ניתנת תמיכה להורים ובמסגרת החינוכית.
- שימוש בכלי טיפול ייחודים – שפותחו במכון עצמו כולל ציורים דינאמים, ערכת שקפים ייחודית, מרחב טיפולי ייחודי וכדומה.
כיצד מתרחשים טיפולי הריפוי בעיסוק במכון?
טיפולי הריפוי בעיסוק מתרחשים דרך קשר חוויתי, מיטיב וחם עם הילד והוריו, במטרה לייצר עבור הילד מקום בטוח להתנסות באתגרים איתם הוא מתקשה להתמודד. הטיפול מתבצע באופן משחקי אחת לשבוע למשך של 45 דקות בדרך כלל עם נוכחות הורים (במיוחד לילדים צעירים).