מה זה קלינאות תקשורת?
קלינאות תקשורת הינו מקצוע טיפולי אשר מאבחן ומטפל בקשיי התקשורת המילולית והלא-מילולית; הבנה והבעת שפה, כולל קשיי היגוי, שטף, בעיות קול; כמו גם בעיות שמיעה.
הטיפול ניתן בתחומים אלו תוך התייחסות להשפעה של קשיים אלו על התפתחות המשחק, היכולות הקוגניטיביות, מרכיבים רגשיים ומיומנויות חברתיות.
תפקיד קלינאית תקשורת במכון המתמחה בטיפול בילדים הלוקים באוטיזם, לספק כלים ומיומנויות מקדמות שפה ותקשורת לילד והוריו, אשר מאפשרים התמודדות טובה עם האתגרים אותם הוא פוגש בבית, במסגרת החינוכית ובקהילה.
למי מיועד הטיפול?
● ילדים עם קשיים נוירו-התפתחותיים – כולל ילדים על הרצף האוטיסטי, קשיי קשב וריכוז, וכן ילדים עם הפרעות היגוי כמו אפרקסיה או דיספרקסיה.
● ילדים עם הפרעה התפתחותית סומאטית – שיתוק מוחין, מוגבלות שכלית התפתחותית ותסמונות שונות (תסמונות גנטיות ומחלות ממושכות) אשר השפה והתקשורת שלהם מושפעת ממצבים אלו.
● ילדים עם עיכוב או קשיי שפה – כולל ילדים שאינם וורבלים.
מה המטרות בטיפולי קלינאות תקשורת בהקשר של אוטיזם?
● תקשורת – שיפור יכולתו של הילד להיות פעיל במעגלים התקשורתיים הסובבים אותו, פיתוח מיומנויות תקשורת בסיסיות ואפשרות למתן אמצעים חלופיים.
● רכישה והתפתחות שפה – טיפול וקידום הילד בתחומי השפה הדבורה והכתובה ברמה של הבנה והבעה, תוך התייחסות לחמשת תחומי השפה: פונולוגיה (תורת הצלילים), מורפולוגיה (צירופי
הצלילים הקטנים ביותר בעלי המשמעות), תחביר, סמנטיקה (תורת המשמעות) ופרגמאטיקה (כללי השימוש בשפה).
● מיומנויות חברתיות – פיתוח של יכולת ההבנה החברתית, קריאת המפה החברתית ושכלול מיומנויות של תקשורת בין-אישית.
● תמיכה ופיתוח תפקודי פה – כולל תמיכה בתפקודי אכילה, היגוי, מובנות הדיבור, הקול, שטף הדיבור.
● פיתוח וגיוון יכולות המשחק – שיפור יכולות המשחק של הילד בהקשר תקשורתי וחברתי, כולל יזימה והענות לרעיונות של אחרים, ושימוש בשפה להעברת רעיונותיו וצרכיו. פיתוח תחום המשחק מאפשר סוגי הנאה שונים לילד, הרחבת יכולות קוגניטיביות ורגשיות, כמו גם שיפור מיומנויות חברתיות.
● התאמתם אמצעי תקשורת תומכת חלופית (תת׳׳ח) – התאמת אמצעים וציוד ייעודיים לילדים ללא שפה דבורה או קשיים משמעותיים בשפה דבורה אשר יסייעו להם להתגבר על מגבלות אלו, על מנת לפתח תקשורת טובה יותר כולל שימוש בסמלים, IPAD, פלט קולי, ציורים דינאמים וכדומה. התאמת מערכת תת׳׳ח מתקיימת החל מהשלבים ההתפתחותיים המוקדמים ביותר, לשם תמיכה בוויסות הרגשי, הבנת הסביבה, ארגון הסביבה ותמיכה בקצב העיבוד הכללי.