מה זה טיפול רגשי?
טיפול רגשי הינו מקצוע טיפולי הנותן מענה לקשיים רגשיים, דפוסי חשיבה, התנהגות קשר ו/ או תקשורת לקויים.
מטרת הטיפול הינה פיתוח העצמי תוך בנית מרחב לצמיחה, ואיכות חיים טובה יותר. הטיפול במכון כולל ההתייחסות מעמיקה למספר תחומים כמו מרכיבים נוירו-התפתחותיים, יכולת ויסות ועיבוד, מרכיבים דינאמים-רגשיים, ומרכיבים משפחתיים וסביבתיים.
בטיפול ישנה הסתכלות כיצד אלו משפיעים על העולם הרגשי ומערכות היחסים של המטופל. תפקיד המטפל הרגשי לספק כלים ומיומנויות המקדמות תחומים אלו הן ברמה האינדווידואלית, והן ברמה המשפחתית והקהילתית.
הטיפול במכון ניתן על ידי מטפלים עובדים סוציאלים או פסיכולוגים בעלי רשיון לעסוק בטיפולים רגשיים אשר עברו הכשרה בתחום בריאות הנפש אך גם בעלי ידע והכשרה בתחומים הנוירו-התפתחותיים. שילוב ייחודי זה מאפשר לתת מענה מעמיק וכוללני לקשיים הרגשיים.
למי מיועד הטיפול הרגשי?
הטיפול מיועד לפעוטות, ילדים, נוער ומבוגרים אשר סובלים מ:
● קשיים נוירו-התפתחותיים או הפרעות סומאטיות – כולל למשל אוטיזם, קשב וריכוז, שיתוק מוחין ולקויות למידה.
● קשיים רגשיים – כולל למשל בטחון או דימוי עצמי נמוך, חרדות, דיכאון ובעיות התנהגות, ובעיות התקשרות כולל קושי בבניית קשרים בטוחים וקרובים.
● קשיים בתפקוד היומיומי – כולל למשל אכילה, הרדמה ושינה, גמילה, עצמאות.
● קשיים הנובעים מהתמודדות עם אתגר או שינוי – התמודדות עם אבחון, מעבר בית ספר, לידת אח, גירושין, מעבר תעסוקתי, גיוס, וכדומה.
מה המטרות בטיפול רגשי?
● הרחבת יכולות הוויסות החושי-רגשי – שיפור יכולות הוויסות רגשי באמצעות ויסות הדדי (co-regulation), התייחסות למצבי עוררות ומרכיבים נוירו-ביולוגים והשפעתם על פיתוח העצמי ועל מערכות יחסים.
● פיתוח וגיוון יכולות המשחק – שיפור יכולות המשחק של הילד לבדו ועם אחרים, תוך התייחסות לשלבי משחק שונים (סנסומוטורי, ייצוגי, סימבולי). בטיפול ניתנת התייחסות לתכנים הרגשיים המודעים והבלתי מודעים המופיעים אצל המטופל והוריו ומתן מענה לתכנים הללו.
● הרחבת הטווח הרגשי – שיפור היכולות להתמודד עם קשת רחבה של רגשות. בנוסף להנכחה של הרגשות הבסיסיים כמו שמחה, עצב, מטופחת היכולת לעבד ולבטא רגשות מורכבים יותר כמו קנאה, תסכול, או תחרות.
● תמיכה בהתפתחות קוגניטיבית – שיפור היכולת לסיבתיות ולהבחין בין דמיון למציאות, כמו גם יכולות ההסמלה. השפעת הקשיים קוגניטיבים על תפיסת העצמי, האחר והסיטואציה הרגשית והבינאישית.
● תמיכה רגשית במעבר בשלבים השונים של מעגל החיים – ליווי רגשי של המטופל והמשפחה בשלבים של מעברים והסתגלות למצבים ׳׳חדשים׳׳כולל למשל גילוי ועיבוד האבחנה, מעבר למסגרת חינוכית/תעסוקתית שונה, גיל ההתבגרות וכדומה. תמיכה זו נעשית מתוך הבנה ששינויים אלו יכולים לטמון בחובם ערעור של עוגנים ומבנים הפסיכולוגיים.
מה ייחודי לטיפולים רגשיים במכון סימני קשר? (ראה גם יתרונות המכון)
● תפיסה אינגרטיבית ורב תחומית של צוות המכון – התפתחות מתרחשת במספר תחומים שונים במקביל, ואתגרים כמו גם עוצמות בתחום מסויים לרוב משפיעים גם על תחומי התפתחות אחרים. לדוגמא, סף תיסכול נמוך ואימפולסיביות עלולים להשפיע על היכולת של הילד לתפקד בעולם, ולהצליח למשל במשחק עם חברים או בלימודים. קשיים אלו יכולים לנבוע מקושי בוויסות חושי-רגשי או ביכולת להביע ולעבד את הרגשות באופן מילולי.
● נתינת כלים טיפוליים רב מקצועיים – בשל ההכשרה והתפישה הייחודית, התמיכה של הצוות
הרב מקצועי של המכון בכללותו וד׳׳ר עליזה ויג בפרט, המטפל הרגשי במכון ׳׳סימני קשר׳׳ מוכשר/ת ומקבל/ת תמיכה לתת מענה וכלים גם בתחומי התפתחות נוספים. לכן, לדוגמא, במהלך הטיפול המטפל/ת ייתן להורים בנוסף לכלים הרגשיים, כלים סנסומוטורים, או שפתיים-תקשורתיים אשר יאפשרו למטופל להתבונן טוב יותר על הקורה סביבו, ולתכנן את פעולותיו, דבר אשר ישפיע גם על יכולותיו הרגשיות.
במקרה אחר, המטפל/ת יוכל לעזור לילד לעבד את רגשותיו תוך שימוש למשל בתמיכה חזותית כמו סמלים או ציורים דינאמים בנוסף לשיח המילולי על מנת לעזור לו לעבד את הקשיים הרגשיים.
● תמיכה במערכת הביתית, חינוכית וקהילתית – על מנת להטמיע את התוכנית, ניתנת תמיכה להורים כמו גם במסגרת החינוכית.
● שימוש בכלי טיפול ייחודים – שפותחו במכון עצמו כולל ציורים דינאמים, ערכת שקפים ייחודית, מרחב טיפולי ייחודי וכדומה.
כיצד מתרחשים טיפולים רגשיים במכון?
הטיפולים הרגשיים מתרחשים אחת לשבוע, למשך 45 דקות, דרך קשר חוויתי, מיטיב וחם, במטרה לייצר מקום בטוח להתנסות באתגרים ולעבד חוויות רגשיות.
כלי הטיפול והנוכחים בטיפול משתנים בהתאם לגיל ותיפקוד המטופל. הטיפול בילדים צעירים מערב משחק ברובו ואילו עם מתבגרים ומבוגרים הטיפול מתמקד בשיח או בפעילות אחרות תואמות גיל.
הטיפול בילדים מתרחש לרוב בנוכחות ההורים על מנת לקדם את מערכות יחסים בין הילד ודמויות התקשרות משמעותיות בחייו, כמו גם נתינת כלים רגשיים לילד עצמו והדרכות הורים מסודרות.
בטיפול עם מתבגרים ומבוגרים הטיפול נעשה בעיקרו עם המטופל, אך פעמים רבות, בהסכמתו תוך כדי קשר רציף במידת האפשר גם עם דמויות משמעותיות בחייו.