תיאור כללי:
משחק המשלב משחק תחושתי- תנועתי ומעודד שימוש במרחב האמיתי בחפצים ואנשים לכל מימדיו כולל גובה, מרחק וכדומה. הרעיון הוא יצירת עולם דמיוני בסביבת החדר על מנת ליצור עולם פנימי מקביל.
מטרות:
- היכרות של סכמת הגוף (מודעות הגוף) והגברת המודעות של הגוף ביחס לעצמו ולמרחב.
- הגברת ניידות ותנועה במרחב באופן רציף ומאורגן
- בהמשך, הגברת מודעות בין הגוף לחפצים הנעים בחלל, יכולת מעקב אחר תנועה ביחס של הילד לאחר ולסביבה.
- שכלול מיומנויות המשחק הדמיוני תוך התנהלות מושכלת ומאורגנת במרחב.
למי משחק דמיוני – מרחבי מתאים:
- ילדים הנוטים למנחי ישיבה ושכיבה
- ילדים בעלי מיקוד יתר בחפצים
- ילדים שאינם מרבים לנוע במרחב
- ילדים תזזיתיים/ מוסחים עם תנועה לא "מאורגנת" במרחב
- ילדים עם קושי בעיבוד החזותי- מרחבי – קושי בפתרון בעיות במרחב, בעלי מודעות גוף לקויה או נמוכה קושי בהתמצאות הגוף ביחס למרחב או לאנשים…
- ילדים בעלי משחק דמיוני ראשוני מצומצם
הנחיות:
- בנית עולם דימיוני במרחב המציאותי בחדר ומימוש מלוא המרחב האמיתי באזור המשחק על מנת להרחיב את המרחב הפנימי (עולם הדימיון).
- הגדרת מיקומי התרחשויות במרחב האמיתי על מנת לתמוך במרחב הדימיוני. למשל להגדיר איפה המיטה, מטבח וחדר משחקים או לחילופין, ההר (על ספה), אגם (על סדין כחול).
- עידוד התנהלות ותנועה במרחב של הילד.
כלים:
- חשיבה על מונחי מרחב כמו ממול, מתחת, מעל, ליד, מאחורי.
- שימוש ברהיטי החדר ופינות החדר כפתח לעולם סימבולי (ספה כסירת פיראטים, מערה מתחת לכיסא וכדומה).
- בניית מסלול מרהיטי הבית לסצנה דמיונית (מסלול כדי להגיע לטירת המלך או גנב שבורח משוטר למערה מתחת לשולחן המכוסה ועוד).
מדוע חשוב? שימוק במשחק מן הסוג הזה מאפשר במיוחד ביסוס שלבים התפתחותיים רגשיים 4-5 במודל הDIR- תכנון תנועה, פתרון בעיות, פיתוח התקשורת המורכבות, הרעיונות הרגשיים, חשיבה מופשטת והתפתחות המשחק הדמיוני.
דוגמאות:
דוגמא 1- ד', עם קושי במשחק דמיוני – מרחבי, מוצא בובת נמר ומתחיל משחק גרייתי איתה העוסק בעיקר במיקוד יתר חזותי, ללא יצירת קשר עם ההורה/ המטפלת. בעידוד המטפלת האם חבשה כובע של עכבר ורצה מפוחדת להתחבא מתחת לשולחן בפינת החדר ב"מערה". האפקט המשחקי החזק של האם והבעת פנייה המפוחדות הצליחו לתפוס את הילד, שבתגובה ניגש אליה עם הנמר, כמעיין צד אותה, ושאג עליה.
דוגמאות נוספות במשחק הדמיוני: עידוד לטיפוס הילד על הכיסא תוך העמדת פנים כי זו הקומה השנייה של הבית, הגדרת פינות החדר לאזורים דמיוניים שונים (למשל מקלחת, חדר שינה ומטבח או אזור המפלצות ואזור הטובים וכו'), יצירת מקומות מחבוא ועוד.
דוגמאות למשחקים מובנים – מערבים מודעות להתמצאות של הגוף שלי במרחב ביחס לחפצים נעים ויכולת מעקב אחר הסביבה.
למשל חפש את המטמון, דג מלוח, כדורגל, תפסוני, תופסת.