תיאור כללי:
תנוחת כוח הינה תנוחה בעמידה אותה האדם מקשר לכוח ועוצמה. לדוגמא, תנוחת ניצחון עם ידיים גבוה לצדדים או תנוחה של סופרמן (דמות דמיונית המקושרת אצלינו לכוח ועוצמה). מחקרים מקשרים בין עמידה "יציבה" ו"חזקה" התופסת מקום במרחב הפיזי, לבין היכולת לחוש אסרטיביות או ביטחון. מחקר שיצא בשנת 2010 אף מצא השפעה פיזיולוגית בהפרשת ההורמונים (הפרשה גבוהה יותר של הורמון הטסטוסטרון וירידה בהפרשת הקורטיזול) לאחר עמידה במנח עוצמתי. בין היתר, הממצאים הראו כי עמידה לאורך זמן במנח כוח יכולה להשפיע על תפישת העצמי או במילים אחרות: fake it ’til they make it"" (Carney, 2010; Cuddy, 2012). שילוב של תנוחות כוח במשחק סנסומוטורי (חיקוי למשל), סימבולי (סופרמן) או בשגרת היום (למשל הליכה על גדרות) בתדירויות גבוהות יכולות להוביל לשינויים הורמונלים מתמשכים של הילד ובכך להגביר את תחושת הביטחון שלו בעולם ולהשפיע על רווחתו.
מתי היא מתאימה: כשלילד תחושת מסוגלות נמוכה/ ביטחון עצמי נמוך או בעת חרדה.
מטרות:
- הגברת תחושת הביטחון העצמי של הילד
- הגברת תחושת הנינוחות של הילד
- העצמת הילד
כלים:
משחק, פעילויות שגרתיות המצריכות מנחים פרושים ומדמים מנחי כוח, הכרות עם דמויות בעלות כוח (עמידת ניצחון, עמידות של גיבורי על ועוד).
מדוע חשוב?
- הגברת תחושת אסרטיביות ותחושה חיובית של הילד.
- השפעה על רווחתו של הילד ותחושת הביטחון שלו בעולם.
- הובלה לשינויים הורמונלים (פיזיולוגים) מתמשכים על ידי הימצאות ממושכת במנחי כוח.
דוגמאות:
דוגמא 1 – מעבר ממשחק סנסומוטורי (תחושתי) למשחק סימבולי ייצוגי-
הרמת התינוק באוויר כאווירון
מעבר ל… ריצת ילד עם ידיים פרושות לצדדים כאווירון
דוגמא 2 – מעבר ממשחק סנסומוטורי למשחק סימבולי מורכב –
א' בעלת ביטחון עצמי נמוך, נוטה למנחי שכיבה, ישיבה ולמנחים סגורים. בחדר התנסתה במשחק סימבולי של מלכה, בהדרגתיות המשחקים הסימבולים עירבו מעבר ממנחים סגורים למנחים פרושים יותר- מישיבה בכיסא המלכות עד עמידה זקופה על השולחן עם ידיים לצידי גופה על מותניה, בדומה למלכה השולטת ומחליטה על נתינייה. ניכר כי המעברים הגופניים כללו גם תחושת ביטחון בעוצמת קולה שעלתה ובביטחון שלה בסביבת החדר.
דוגמא 3 – יצירת הקשר גופני- רגשי- קוגניטיבי –
י', לא מצליח להינות מניצחון במשחק קופסה. על מנת ליצור קשרים במוחו של הנאה ותחושת העצמה בעת ניצחון, החל לתרגל בטיפול בכל פעם שמנצח במשחק, לעלות על הכיסא ולהרים ידיים לצדדים (בדומה לשחקן המנצח באולימפיאדה). לאחר תרגול בסביבת הבית והטיפול של מנחי עוצמה בצמוד לניצחון במשחקים, החל י' לעשות הקשרים ולהביע בצורה מילולית הנאה מניצחון וכן הבעה גופנית על ידי עמידה זקופה יותר כשמנצח.
דוגמאות נוספות במשחק הסימבולי- סנסומוטורי –
- אווירון באוויר
- עידוד לעמידה בגובה על "במה"
- תנוחות ניצחון
- תנוחת סופרמן
- טיפוס על הר דמיוני
- ועוד…
שילוב בשגרת היום –
- מטלות ניקיון המצריכות עמידה זקופה ותנועות פרישה בידיים- ניקוי חלונות/ מראות בגובה, סידור בארונות גבוהים, הורדת חפצים ממדפים גבוהים וכדומה..
- הגבהה של חפצים משמעותיים לילד.
- שילוב של מסלולים המערבים טיפוס וגובה, כולל עמידות ניצחון בסיום.
- משחקי כיפים בגובה ולצדדים.
- הליכה בגובה- על גדרות, חפצים בבית.
- משחקי חיקוי תנועה הכוללים מנחים פרושים ועמידות ניצחון.
קישורים בנושא:
Carney, Dana R.; Cuddy, Amy J.C.; Yap, Andy J. (2010). "Power Posing: Brief Nonverbal Displays Affect Neuroendocrine Levels and Risk Tolerance". Psychological Science. 21 (10): 1363 1368. doi:10.1177/0956797610383437
Cuddy, A. (2012). "Your body language may shape who you are". TED. Retrieved 6 July 2019.
(קישור להרצאת טד- https://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_may_shape_who_you_are?language=hehttps://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_may_shape_who_you_are?language=he(