מכון סימני קשר מציע מודל טיפולי חדשני וכוללני לילדים ומבוגרים, המבוסס על מודל ה-DIR (גרינשפאן ווידר) והתפיסה הפסיכו-גיאומטרית. התהליך בנוי באופן ייחודי המאפשר מיפוי צרכים מדויק ויעיל של המטופל במהלך הטיפול על מנת שהמשאבים הרבים המושקעים יישאו את מירב הפירות. לכל אורכו של הטיפול נעשית חשיבה משותפת של ההורים והצוות המטפל – ד׳׳ר עליזה ויג, פסיכולוגית קלינית מומחית בתחום של הפרעות נוירו–התפתחותיות והמטפל הראשי, באשר להגדרת המטרות, מתן וחשיבה על מתן אסטרטגיות טיפוליות אפקטיביות, והשגת היעדים באופן ממוקד.
שלב I
הכרות, תאום ציפיות ובנית התוכנית הטיפולית
● שיחה טלפונית, ניתוח וסריקת חומרים – עם קבלת הפניה לטיפול, מתבצעת שיחת טלפון מקדימה להכרות, הבהרות ותאום ציפיות ראשוני עם ההורים וד׳׳ר עליזה ויג. במידה והמשפחה מעוניינת להמשיך בתהליך, יעבירו חומרים רלוונטים כולל איבחונים קודמים, סרטונים וכל חומר אשר יכול לעזור במיפוי העוצמות והקשיים של המטופל.
● פגישה ראשונית עם ההורים – ניתוח החומרים שנאספו נעשה על ידי ד׳׳ר ויג אשר בהתאם לכך, בונה שאלון להכרות מעמיקה יותר עם המטופל ומשפחתו.
בסוף המפגש עם ההורים נקבע סוג הטיפול והמטפל הראשי (רב׳׳ע, רגשי, קלינאות תקשורת).
● בניית תוכנית הטיפול – בהמשך לפגישה ולניתוח הנתונים, נבנית התוכנית הטיפולית על ידי ד׳׳ר עליזה ויג ומועברת למטפל הראשי.
שלב II
הטמעת התוכנית הטיפולית ( שבועות 1-6)
לתהליך הטמעת הטיפול יש 3 מרכיבים אשר מתרחשים במקביל:
● טיפול שבועי – כל שבוע בששת השבועות הראשונים של התוכנית, הילד או הנער מגיעים לטיפול ריפוי בעיסוק /קלינאות תקשורת/ טיפול רגשי. הטיפולים נערכים בליווי והשתתפות פעילה של אחד ההורים (טיפולים דיאדים) לאורך כל התקופה. ההורים מגיעים לסירוגין, כל מפגש הורה אחר
מצטרף לטיפול.
● הדרכות הורים – בששת השבועות הראשונים של התוכנית מתקיים מפגש שבועי של הדרכה עם שני ההורים. שלב זה הוא הבסיס לתהליך הטיפולי כולו ומאפשר האצת הטמעת הטיפול במערך הביתי, והשגת המטרות הטיפוליות בצורה מהירה ויעילה.
מטרת ההדרכות הורים:
o הכרות עם הילד ומשפחתו.
o הקנייה של אסטרטגיות טיפול בסיסיות להורים.
o הקניית מושגי יסוד בסיסים בטיפול.
o התחלת הטמעת הטיפול בבית.
● ריכוז וליווי פסיכולוגי על ידי ד׳׳ר עליזה ויג – לאורך כל הטיפול עליזה מובילה, מדריכה ומלווה את הטיפול מאחורי הקלעים ולפניהם.
ליווי זה כולל:
o התייעצויות עם מטפלים נוספים במכון על פי הצורך.
o ליווי צמוד של הטיפול דרך פגישות עם המטפל, ותצפיות משותפות בסרטונים כל מנת לזקק אסטרטגיות טיפוליות.
o תצפיות בילד עצמו – אלו נעשות בחדרי הטיפולים ובמרחב המכון.
שלב III
תהליך טיפולי (שבועות 7-14)
לאחר ששת השבועות הראשונים, הטיפול הפרטני נמשך כסידרו, ותדירות הדרכות ההורים יורדת במידת הצורך, ובתאום בין המשפחה והמטפל הראשי, לאחת לשבועיים. בתקופה זו ניתן דגש על יישום התוכנית גם במסגרת הביתית.
שלב IV
ישיבה תקופתית ודוח מסכם (סביב שבוע 15-16)
לאחר תקופת הטיפול הראשונה מתקיימת ישיבה תקופתית. מטרת הפגישה מיפוי צרכים וסדרי עדיפויות מחדש במערך הטיפולי על מנת לתת מענה דינמי ומדויק לצרכיו המשתנים של המטופל. המפגשים המנוהלים על ידי ד׳׳ר ויג וצוות המכון, הם בהשתתפות ההורים ובמידת הצורך דמויות מפתח אחרות (למשל מחנכת, מטפל חיוני וכדומה). בסיום הפגישה ניתנות המלצות צוות המכון גם ברמה המערכתית כולל חשיבה על שינוי או הוספת טיפול, כמו למשל טיפול מיומנויות חברתיות.