לקות על הרצף האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder – ASD)
ילדים עם לקות על הרצף האוטיסטי עלולים להראות קושי משמעותי במגוון תחומים, ביניהם יכולת ויסות חושי, הבנת והבעת שפה, משחק והסמלה, חברה, תפיסה וקוגניציה. ההפרעה יכולה להופיע מגיל צעיר ומשלב מוקדם בהתפתחות.
חשוב לציין שלקות על הרצף האוטיסטי נראית שונה מילד לילד. קיימת קשת רחבה של שונויות ורמות תפקוד, כאשר כל אחד מהסימפטומים יכול לבוא ברמת חומרה משתנה. לעיתים הלקות תבלוט יותר כאשר הדרישות מהילד יגדלו ואז תתבטא באופן ברור יותר עם העלייה של הגיל. מאפייניה העיקריים של האבחנה כוללים:
- קושי בתקשורת בין-אישית – למשל חוסר בהדדיות רגשית-חברתית, חסרים בהתנהגויות תקשורתיות לא מילוליות כמו ג'סטות; וחסרים בפיתוח, שימור והבנה של יחסים חברתיים עם קבוצת השווים.
- קושי עם שינויים והצמדות לדפוסי התנהגות קבועים וחזרתיים – אלו כוללים תנועות חזרתיות, נוקשות, היצמדות לשגרות, דפוסים חזרתיים, תחומי עניין מצומצמים. אלו באים לידי ביטוי פעמים רבות בקשיי הויסות של הילד הכוללים תגובתיות יתר או תת תגובתיות לקלט חושי, קשיים בעיבוד הגירויים ובתגובה אליהם. דוגמאות לכך כוללות תגובה עוצמתית או חוסר תגובה לצליל, כאב, מגע, ריח, או גירוי חזותי כמו אור, או תנועה חזרתית.
מחקרים רבים מוכיחים כי התערבות מוקדמת, אינטנסיבית של צוות רב מקצועי מאפשרת התקדמות משמעותית והישגים התפתחותיים ניכרים.
אוטיזם בסימני קשר
הטיפולים בילדים על הספקטרום האוטיסטי כוללים לרוב מספר רב של אנשי טיפול וסוגי טיפול שונים ודורשים מומחיות רבה. צוות המכון מתמחה, מוכשר ומיומן לעבוד עם אוכלוסיית הספקטרום האוטיסטי לכל גווניה. במכון אנו מאמינים בעבודה על פי מודל ה-DIR כי כל ילד הוא שונה ואינדיבידואלי. הילד מביא איתו את הפרופיל התחושתי-רגשי הייחודי שלו, את חוזקותיו לצד מגבלותיו. במכון אנו מספקים את השירותים השונים, עם היתרון הבולט, שכל השירותים בתוכנית הטיפולית ניתנים תחת קורת גג אחת, בתיאום מלא בין המטפלים, ופיקוחה של ד"ר עליזה ויג כולל ניהול מקרה, הדרכות הורים, טיפולים פרטניים, וקבוצות של מיומנויות חברתיות.