מודל ה-DIR
המכון עובד עפ׳׳י ה-DIR שהינו מודל להערכה וטיפול בקשיים נוירו-התפתחותיים ורגשיים שונים.
המודל מייצר הנעה והתקדמות דרך הנאה ויצירתיות.
דרך כלים של משחקיות, גמישות והנכחת המטפל המודל מאפשר לטפח את תשתיות ההתפתחותיות הבסיסיות, ובהמשך היכולות המתקדמות אשר משפיעות על תפקודו הכוללני של הילד, הנער או המבוגר. במהלך הטיפול ישנה התייחסות למרכיבים ההתנהגותיים, הרגשיים והקוגניטיבים של המטופל תוך התייחסות לפרופיל הנוירו–ביולוגי והרגשי.
המודל מאפשר גם למטופלים עם קשיים התפתחותיים משמעותיים, כגון כאלו המאובחנים על הקשת האוטיסטית לממש את הפוטנציאל שלהם להיות מווסתים ולהתייחס לאחרים בצורה חמה ואינטימית, לתקשר עימם בצורה משמעותית באמצעות מחוות ומילים, ולפתח רמות חשיבה גבוהות הכוללות יכולות הפשטה ואמפתיה.
ריכוז וניהול מערך תוכניות הטיפול ע׳׳י ד׳׳ר עליזה ויג
ד׳׳ר עליזה ויג, המנהלת הקלינית של מכון סימני קשר, פסיכולוגית קלינית בכירה, מתמחה בנושאים נוירו-התפתחותיים, מתאמת ומלווה את כל תכניות הטיפול במכון. שירות זה כולל:
(1) תמיכה בהורים בתהליכי קבלת ההחלטות החשוב לגבי הפרט, כולל בחירה בסביבה חינוכית, חשיבה על הסביבה התעסוקתית ותיעדוף השירותים שהמשפחה תיהנה מהם הכי הרבה בנקודת זמן ספציפית.
(2) ניטור וליווי התהליך הטיפולי באמצעות תצפיות בטיפולים עצמם ומחוץ לטיפולים, כמו גם הסתכלות על סרטוני וידיאו על מנת לעזור להתאים את האסטרטגיות שישמשו את המשפחה והמטפל לקדם את האתגרים המשתנים של המטופל.
בניית תוכניות טיפול אישיות
המכון מציע תוכנית טיפולית אינדיבידואלית הנותנת מענה ברבדים שונים. התוכניות מותאמות ליכולותיו וצרכיו של הילד, אך גם של המשפחה והסביבה בה הוא גדל. תוכנית הטיפול ורמת האינטנסיביות של התוכנית נבנית בשיתוף פעולה בין הצוות להורים על מנת לתת מענה לצרכים המשתנים של היל, הנער או המבוגר ולאלו של המשפחה.
תוכניות טיפול דינמיות, יעילות ומדויקות
מכון סימני קשר מציע גישה דינאמית ויעילה למיקסום האפקטיביות של תוכניות הטיפול, דבר אשר לא מתאפשר לעיתים במרכזי טיפול אחרים. הדינמיות והיעילות של התוכניות מתאפשרת בשל עבודת הצוות הייחודת במכון וכן שיתוף פעולה משמעותי בין המשפחה לצוות המקצועי. תוכנית הטיפול האינדוודואלית נבדקת ומנוטרת לאורך כל התהליך הטיפולי, כמו גם בפגישות ייעודיות למטרה זו אשר נערכות כל מספר חודשים. בפגישות אלו דנים בהתקדמות ובאתגרים בתהליך הטיפולי, נעשה תיעדוף חוזר צרכי המטופל והמשפחה. בהמשך לכך, נכתב דוח מפורט המתאר את תקופת הטיפול הקודמת, עידכון על המצב הנוכחי, ויעדים והמלצות אופרטיביות לתקופה. הכל נעשה על מנת לספק טיפול יעיל, אינטגרטיבי ואפקטיבי.
צוות מקצועי וכלי טיפול ייחודיים וחדשניים
השירותים במרכז ניתנים על ידי צוות מקצועי, מגוייס ויוצא דופן בהובלתה של ד"ר עליזה ויג. בנוסף לתחום ההתמחות וההכשרה של כל אחד מהמטפלים (קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק או טיפול רגשי), הצוות מוכשר גם בתחומים הדיסיפלינארים המשיקים על מנת שיוכל לתת
מענה רב תחומי ועו
בד בשיתוף פעולה לאורך כל הזמן על מנת לתת מענה טיפולי מדויק ויעיל. בשל עבודה ייחודית זו, צוות המכון הוא לא פעם חלוץ בפיתוח כלים ושיטות ייחודיות (למשל, ציור דינמי, עבודה בגישה הנוירו-גאומטרית, טיפול מרחוק בזמן הקורונה), משתמש בכלי הטיפול החדשניים ביותר בשטח, ועובד בצורה אינטגרטיבית ומאפשרים להביא ידע ונסיון ייחודי זה לכל אחד מהמטופלים במכון.
הדרכות הורים ושיתוף פעולה עם הקהילה
המכון מספק ייעוץ והדרכות להורים ובני המשפחה על בסיס קבוע על מנת לקדם התפתחות בסביבה הטבעית של המטופל כמו בבית, או במסגרת החינוכית. נושאים יומיומיים כמו אמבטיה, האכלה, ארוחות ערב, שיחות בבית וכדומה, נדונים על מנת להגביר את יעילות הטיפול במרחב היומיומי של המטופל.
המכון נותן מענה לצרכים השונים של הילד גם בקהילה ומעודד דיאלוג עם צוותים חינוכיים, טיפולים או תעסוקתיים בחייו של הפרט. באופן זה ניתן מועברים הכלים הטיפולייםלמשפחה או לקהילה (כמובן באישור ההורים). סוג התערבות זה מאפשר לטפח ולהעצים את יכולות הפרט במשפחה ובקהילה, למשל בתכניות הכלה/ שילוב כמו גם פעילויות בקהילה, למשל עם מדריכים של קבוצות נוער, או חוגים למיניהם.
ליווי פסיכולוגי
רוב הילדים המתמודדים עם אתגרי היום יום, התפתחותיים והתנהגותיים כאחד, מפתחים קשיים רגשיים שונים, בעוצמות שונות, כולל למשל בטחון עצמי ירוד, מצבי רוח משתנים, התקפי זעם וקשיי חרדה. לעיתים קרובות, נבנות תוכניות טיפול ללא מענה לאתגרים אלו מסיבות שונות, כולל למשל קושי בהתגייסות להגיע לעוד טיפול, קשיים פיננסים והתארגנותיים. המכון נותן מענה רגשי ברמות משתנות לכל המטופלים ע׳׳י ליווי פסיכולוגי צמוד שניתן למטפלים ופגישות תקופתיות עם ההורים. מרכיב ייחודי זה של מכון סימני קשר מאפשר טיפול אינטגרטיבי, הכרות עם פחות דמויות טיפוליות, ובמינון המותאם לצרכי המטופל והמשפחה. לעיתים, בהתאם לצרכים הייחודים של המטופל או משפחתו, ניתן מענה יותר ממוקד בתחום הרגשי על ידי מטפל אשר התמחה במענה לקשיים רגשיים שונים.
תוכניות טיפול לילדים על הרצף האוטיסטי עם אוכלוסיות שונות בארץ ובעולם
המרכז מעניק טיפול רגיש תרבותית לאוכלוסיות שונות, מישראל והעולם (הודו, ארה׳׳ב, שוויץ וכדומה). מאז פתיחתו, צוות מכון סימני קשר עובד עם מטופלים ממגזרים שונים כמו חילונים, דתיים לאומים, חרדים, ערבים, נוצרים ועוד. הצוות אף נתן מענה לילדים המדברים שפות שונות כאשר לא היה מענה טיפולי לילד בשפתו, תוך כדי התאמה מירבית לרקע התרבותי של המשפחה, ומערכת האמונות שלה. חשוב להדגיש כי השירותים ניתנו כאשר ההורים הצליחו לתקשר באנגלית או בעברית והובילו לתוצאות טיפוליות משמעותיות. אנו רואים בחזוננו לטפל באנשים בעלי מאפיינים שונים ולהביא את הגישה ההומניסטית, התפתחותית ודינמית שלנו לכל מי שזקוק לכך.
דוגמא לסוג ההזדמנויות הטיפוליות שיש לנו במכון בשל סוג העבודה הייחודי
רקע
לאחר מספר חודשים בטיפול של נער חרדי מוכשר מאד אך עם קשר מורכב עם הוריו, קושי במעגלי תקשורת ולכן גם במשא ומתן והתעקשויות רבות במיוחד עם הוריו. הטיפול שלנו מתמקד באני, ביחסיו עם ההורים והקהילה. אבני הדרך שלנו הם יצירתיות, הנאה, אינטראקציה, ומשחקיות.
טיפול פרטני
בתחילה הרגשנו שאנחנו בסבך. חיפשנו את דרכנו אל האני שלו, אל ליבו, וחשבנו כיצד לפתוח שביל מליבו להוריו ולסביבה. איזה מזל שהוא החל להתוות לנו את הדרך… דרך האומנות. הוא הוביל ואנחנו אחריו בתוך טיפול רגשי. את ציוריו הראשונים עשה בצורה מוקפדת עם עפרונות עטים ודפי 4A מחולקים לריבועים. עשרות שירטוטים מדויקים להפליא, נוקשים, כמעט חרוטים בדף.
בחיפוש משותף של המטפל, ההורים תוך מעקב אחרי רגעי הנאה ויצירתיות של הילד נמצא השביל… נייר גליל ארוך וגדול איפשר את מה שהיה אפשר לחשוב ללא אפשרי. זהו הגליל שייצג את תחילת הדרך המשותפת. המרחב הפיזי והרגשי בין הילד והוריו הוגדר אך גם הורחב. חומרי יצירה חדשים המאפשרים יותר ספונטניות ושיתוף כמו צבעי גועש ופלסטלינה בהדרגה נערמו ונוספו למרחב הטיפולי והשימוש בעטים והעפרונות פחת. נכנס רוך לציור… וגם לקשר.
והרי לפניכם היצירה המרגשת של הילד HM (כמו שחתם על יצירתו) והוריו מוצגת בפניכם: מעמד הר סיני במלוא תפארתו! ציור ענק ציבעוני ועוצמתי, ביכורים של הזמן המשותף של HM עם הוריו! מאחורי הציור כמה שעות משותפות של דיאלוג והתייעצויות בין HM והוריו כשברקע המטפל, פילפולים על מדרשים, אתגרים בקבלת החלטות ותיקון "טעויות" משותפים, ובעיקר, יצירה משותפת ומדהימה של ילד והוריו שמחפשים את דרכם המשותפת.
התייחסות קהילתית
הציור כמו שאתם יכולים לראות היה מרהיב, גדול, מרגש! על מנת להעצים מצד אחד את הנער, ומצד שני את תחושת הקהילתיות, שאלנו אם ירצה לתלות אותו במרחב במשותף במכון. חשבנו שזה יעצים אותו. הורים וילדים רבים שאלו אותנו והביעו את התפעלותם מציור. בהמשך לכך, חשבנו שלא נכון שרק אנחנו נעביר לנער את תגובות הצופים בציור, ויצרנו פינה בה ילדים והורים יכולים לכתוב לו, לשאול אותו וכדומה דרך כתיבה ותיקיה שנשמרה לו. בצילום הנוסף, אתם רואים את הצייר פותח בהתרגשות את התיקיה שנשמרה לו. אתם רק יכולים לתאר לעצמכם כיצד הוא הרגיש. התוצאה היתה שבמשך מספר שבועות לאחר מכן, היתה לנו תערוכה מתחלפת של ציורי אומנות של ילדים במכון.